Readers Online

Księga Ezechiela



PDF, ebook, epub (ePub, fb2, mobi)

Chronologicznie rzecz biorąc, Ezechiel to trzeci wielki prorok z grupy tak zwanych newiim achronim, proroków późniejszych (dla odróżnienia od newiim riszonim, pierwszych – jak zwyczajowo określa się księgi Jozuego, Sędziów, Samuela i Królewskie). O pokolenie młodszy od Jeremiasza, z kapłańskiego rodu, wedle niektórych był krewnym tego proroka, a może wręcz jego synem. Swoją misję rozpoczął zaraz na początku szóstego wieku, więc sto lat po tym, jak zamilkł autor rozdziałów 1-40 Księgi Izajasza. Ezechiel żył i prorokował w czasach duchowego zamętu i dziejowych katastrof, klęski królestwa Judy, umocnienia Egiptu i ograniczenia wpływów Fenicji. Nade wszystko widział rosnącą potęgę Babilonu pod berłem Nabuchodonozora. Ten to władca miał w dużym stopniu odmienić rozkład sił na Bliskim Wschodzie.Jak dowiadujemy się z jego księgi, spisywanej skrupulatnie przez ponad dwa dziesięciolecia, na wygnaniu w Babilonii Ezechiel znalazł się wraz z całym dworem obalonego króla judzkiego Jojachina. Wielokrotnie miewał tam widzenia mistyczne, w dziejach hebrajskich proroków niemające sobie równych. Przełożone na materiał literacki, czynią go jednym z najoryginalniejszych i zarazem najbardziej niepokojących autorów Biblii. Powielane i twórczo przekształcane, wpłynęły na wyobraźnię pisarzy, mistyków i teozofów, trafiły też przede wszystkim za sprawą ikonografii chrześcijańskiej  do skarbnicy klasycznych już dzisiaj idei i obrazów, jakimi posługuje się zachodnia cywilizacja. Nad Eufratem, już po definitywnym upadku Jerozolimy, sformułował też Ezechiel swój program religijny, w którym postulował umocnienie centralnego kultu w jerozolimskiej Świątyni i rygoryzm prawa moralnego. Kilkadziesiąt lat później, po powrocie wygnańców z niewoli babilońskiej, to właśnie projekt tego proroka stał się podstawą kolejnej reformy judaizmu (poprzednią było odnowienie przymierza za króla Jozjasza, czego świadkiem był młody podówczas Jeremiasz). Reforma ta ukształtowała oblicze żydowskiej religii na blisko pięć stuleci. Potem zaś, już w czasach wielkiej diaspory, kiedy Świątynia przestała istnieć – pozostała istotnym składnikiem żydowskiej duchowości.Najbardziej charakterystyczną cechą Ezechielowego stylu jest wizja. W odróżnieniu do poprzedników, którzy przede wszystkim słyszeli słowo Boże, Ezechiel słyszy, ale także widzi; myśli i przemawia obrazami. Co więcej: wizje „nie z tego świata” przychodzą doń nieproszone, narzucając się z całą mocą, a prorok żadnej nad nimi nie sprawuje kontroli. Nie znaczy to, że biblijni bohaterowie przed Ezechielem nie spotykali się ze zjawiskami niezwykłymi, które wykraczałyby poza „normalny” porządek natury. Dość przypomnieć osobliwości przyrody towarzyszące nadaniu Tory na Synaju. Jednak tamte epifanie polegały przeważnie na zadziwiających efektach akustycznych; w aspekcie wizualnym mieściły się w ramach doczesnego, ziemskiego doświadczenia (co skądinąd nie stanowiło przeszkody, by dostrzegać w nich przesłanie od Stwórcy). Objawienia oddziałujące z tak wielką mocą na zmysł wzroku występują dopiero u Ezechiela, który jako pierwszy często posługuje się, dla objaśnienia specyfiki własnych mistycznych doznań, słowem mare (wizja, zjawisko). W Pięcioksięgu termin ten – w tym znaczeniu – pojawia się dwukrotnie. Po raz pierwszy w Księdze Wyjścia (3,3), kiedy to Mojżesz, ujrzawszy płonący krzak, mówi do siebie: „Zajdę też i zobaczę to zjawisko wielkie”. Po raz drugi w Księdze Liczb (12,6), w słowach Boga, napominającego Arona i Miriam: „Jeżeli kto u was prorokiem Wiekuistego, Ja w widzeniu mu się objawiam, za pośrednictwem snu przemawiam do niego”. Później napotkamy go wyłącznie w księdze Daniela, autora – co podkreślają bibliści – wyraźnie nawiązującego do Ezechiela.Powyższy opis pochodzi od wydawcy.






Chronologicznie rzecz biorąc, Ezechiel to trzeci wielki prorok z grupy tak zwanych newiim achronim, proroków późniejszych (dla odróżnienia od newiim riszonim, pierwszych – jak zwyczajowo określa się księgi Jozuego, Sędziów, Samuela i Królewskie). O pokolenie młodszy od Jeremiasza, z kapłańskiego rodu, wedle niektórych był krewnym tego proroka, a może wręcz jego synem. Swoją misję rozpoczął zaraz na początku szóstego wieku, więc sto lat po tym, jak zamilkł autor rozdziałów 1-40 Księgi Izajasza. Ezechiel żył i prorokował w czasach duchowego zamętu i dziejowych katastrof, klęski królestwa Judy, umocnienia Egiptu i ograniczenia wpływów Fenicji. Nade wszystko widział rosnącą potęgę Babilonu pod berłem Nabuchodonozora. Ten to władca miał w dużym stopniu odmienić rozkład sił na Bliskim Wschodzie.Jak dowiadujemy się z jego księgi, spisywanej skrupulatnie przez ponad dwa dziesięciolecia, na wygnaniu w Babilonii Ezechiel znalazł się wraz z całym dworem obalonego króla judzkiego Jojachina. Wielokrotnie miewał tam widzenia mistyczne, w dziejach hebrajskich proroków niemające sobie równych. Przełożone na materiał literacki, czynią go jednym z najoryginalniejszych i zarazem najbardziej niepokojących autorów Biblii. Powielane i twórczo przekształcane, wpłynęły na wyobraźnię pisarzy, mistyków i teozofów, trafiły też przede wszystkim za sprawą ikonografii chrześcijańskiej  do skarbnicy klasycznych już dzisiaj idei i obrazów, jakimi posługuje się zachodnia cywilizacja. Nad Eufratem, już po definitywnym upadku Jerozolimy, sformułował też Ezechiel swój program religijny, w którym postulował umocnienie centralnego kultu w jerozolimskiej Świątyni i rygoryzm prawa moralnego. Kilkadziesiąt lat później, po powrocie wygnańców z niewoli babilońskiej, to właśnie projekt tego proroka stał się podstawą kolejnej reformy judaizmu (poprzednią było odnowienie przymierza za króla Jozjasza, czego świadkiem był młody podówczas Jeremiasz). Reforma ta ukształtowała oblicze żydowskiej religii na blisko pięć stuleci. Potem zaś, już w czasach wielkiej diaspory, kiedy Świątynia przestała istnieć – pozostała istotnym składnikiem żydowskiej duchowości.Najbardziej charakterystyczną cechą Ezechielowego stylu jest wizja. W odróżnieniu do poprzedników, którzy przede wszystkim słyszeli słowo Boże, Ezechiel słyszy, ale także widzi; myśli i przemawia obrazami. Co więcej: wizje „nie z tego świata” przychodzą doń nieproszone, narzucając się z całą mocą, a prorok żadnej nad nimi nie sprawuje kontroli. Nie znaczy to, że biblijni bohaterowie przed Ezechielem nie spotykali się ze zjawiskami niezwykłymi, które wykraczałyby poza „normalny” porządek natury. Dość przypomnieć osobliwości przyrody towarzyszące nadaniu Tory na Synaju. Jednak tamte epifanie polegały przeważnie na zadziwiających efektach akustycznych; w aspekcie wizualnym mieściły się w ramach doczesnego, ziemskiego doświadczenia (co skądinąd nie stanowiło przeszkody, by dostrzegać w nich przesłanie od Stwórcy). Objawienia oddziałujące z tak wielką mocą na zmysł wzroku występują dopiero u Ezechiela, który jako pierwszy często posługuje się, dla objaśnienia specyfiki własnych mistycznych doznań, słowem mare (wizja, zjawisko). W Pięcioksięgu termin ten – w tym znaczeniu – pojawia się dwukrotnie. Po raz pierwszy w Księdze Wyjścia (3,3), kiedy to Mojżesz, ujrzawszy płonący krzak, mówi do siebie: „Zajdę też i zobaczę to zjawisko wielkie”. Po raz drugi w Księdze Liczb (12,6), w słowach Boga, napominającego Arona i Miriam: „Jeżeli kto u was prorokiem Wiekuistego, Ja w widzeniu mu się objawiam, za pośrednictwem snu przemawiam do niego”. Później napotkamy go wyłącznie w księdze Daniela, autora – co podkreślają bibliści – wyraźnie nawiązującego do Ezechiela.Powyższy opis pochodzi od wydawcy.


ostatecznie zredagowana przed powrotem z niewoli babiloskiej. This page was last edited on 4 July 2020 at 0437. Ksiga Ezechiela i Ewangelia w. Widzimy w niej wiele podobiestw do wspóczesnych nam czasów i obecnej sytuacji w Kociele chrzecijaskim. Religião Livro de Ezequiel Ksiga Ezechiela do Velho testamento. Konferencja Ksiga Ezechiela wygoszona 10 marca 2018 r.


Ezechiela

Zobacz film o Ksidze Ezechiela cz 2 w którym omawiamy struktur literack oraz gówne myli tej ksigi. He asks this question in the context of feminist exegesis of these prophecies which reads it in three clues prophetic pornography domestic violence and gender reversal. Ksiga Ezechiela translation in PolishEnglish dictionary. Ksiga Ezechiela Informacje ogólne. Data napisania Ksiga Ezechiela zostaa spisana najprawdopodobniej midzy 586 a 575 r. Chronologicznie rzecz biorc Ezechiel to trzeci wielki prorok z grupy tak zwanych newiim achronim proroków póniejszych. Jej nazwa pochodzi z Ezechiel kapan prorok który mieszka w Jerozolimie i by jednym z ydów deportowanych przez babiloski Nabuchodonozor II na pocztku 6 wieku przed nasz er. Czytaj na TwojaBiblia.pl Ksiga Ezechiela Rozdzia 9. Kapan Ezechiel syn Buziego przypuszczalnie ukoczy swe dzieo w Babilonii ok. Sowo sowo was live. Region Warszawskoódzki Katolickiego Stowarzyszenia Civitas Christiana zaprasza uczestników 25.


Książki elektroniczne PDF Księga Ezechiela PDF. Książki elektroniczne oferują PDF .

Księga Izajasza Streszczenie Szczegółowe Księga Liczb Streszczenie Pierwszy Wielki Prorok Judzki Księga Ezechiela Ezechiel



Readers Online Links


Contact Email